Voorrang voor voetgangers en fietsers, het liefst letterlijk. Dat is goed voor gezondheid, veiligheid en milieu.
* Betere voorzieningen voor fietsers en rolstoelers. Slimme doorsteekjes maken, belemmerende paaltjes en hobbels weghalen, ruimere fietspaden en -stroken.
* Snelfietsroutes vormen hét bewijs van goede en veilige verbindingen in ons dorp. Doorgaan op de ingeslagen weg!
* Binnen de bebouwde kom wordt 30 km de norm. Zeker als een vrijliggend fietspad ontbreekt. Dorpsplein, Dorpstraat, Kerkstraat en Heilweg staan hoog op onze prioriteitenlijst.
* Oversteekplaats van station naar Vredenburgstraat. Alsnog.
* Minder auto’s en motoren op de dijken. Het tunneltje onder het spoor van de IJsseldijk gaat dicht voor gemotoriseerd verkeer, als onderdeel van de ontwikkeling van Westervoort-Noord.
* Autodelen stimuleren. ‘Automaatje’ bijvoorbeeld is een prachtig initiatief.
* Openbare slimme laadpalen op loopafstand. Binnen 250 meter loopafstand in elke woonwijk. Via slimme laadpalen kunnen autoaccu’s bijdragen aan een stabiel lichtnet.
* Dienstregeling openbaar vervoer blijft op peil. Aanvullend vervoer is gebruiksvriendelijk, duurzaam en betaalbaar.
* Straatverlichting helemaal op LED-lampen. In het buitengebied moet de kleur van de straatverlichting vriendelijk voor de natuur (dieren) zijn. Strooilicht tot minimum beperken. En liefst uit als het kan: automatisch dimmen als er geen verkeer is.
* Doorgaand verkeer niet door Westervoort. Vrij rechtsaf slaan op kruising Rivierweg-Rijksweg (Duiven naar A12) is een mooi begin
Binnen de bebouwde kom wordt 30 km/u de norm. Zeker als een vrijliggend fietspad ontbreekt. Dorpsplein, Dorpstraat, Kerkstraat en Heilweg staan hoog op onze prioriteitenlijst. Door onze inspanning is er al een informele 30 km/u zone (Gas Terug) op het Dorpsplein bij het station. In december 2021 heeft de raad opdracht gegeven om ook voor de Dorpstraat een 30 km/u regime in te voeren. Sinds kort kan dat ook formeel door landelijk afgesproken normen (november 2021), waarbij een nieuw wegtype is gedefinieerd: de zogenaamde Gebiedsontsluitingsweg met maximaal 30 km/u (GOW30) in de bebouwde kom. Niets let ons dus meer om dat in heel Westervoort in te voeren.
Op de als gevaarlijk ervaren kruising van de snelfietsroute op het Dorpsplein/Zuidelijke Parallelweg zijn steeds minder (bijna-)ongelukken. Met name de snorfietsers matigen door de hobbels hun snelheid en automobilisten kijken beter uit. Maximale snelheid van 30 km/u en een stopbord voor verkeer vanuit het Dorpsplein zouden nog verbetering kunnen opleveren, net als een iets grotere opstelstrook tussen fietspad en rijweg van de Zuidelijke Paralelweg. Maar voordat extra maatregelen genomen worden, moeten er echte tellingen gedaan worden naar het verkeersgedrag en bijna-ongelukken