Voorrang voor voetgangers en fietsers, het liefst letterlijk. Dat is goed voor gezondheid, veiligheid en milieu.

* Betere voorzieningen voor fietsers en rolstoelers. Slimme doorsteekjes maken, belemmerende paaltjes en hobbels weghalen, ruimere fietspaden en -stroken.

* Snelfietsroutes vormen hét bewijs van goede en veilige verbindingen in ons dorp. Doorgaan op de ingeslagen weg!

* Binnen de bebouwde kom wordt 30 km de norm. Zeker als een vrijliggend fietspad ontbreekt. Dorpsplein, Dorpstraat, Kerkstraat en Heilweg staan hoog op onze prioriteitenlijst.

* Oversteekplaats van station naar Vredenburgstraat. Alsnog.

* Minder auto’s en motoren op de dijken. Het tunneltje onder het spoor van de IJsseldijk gaat dicht voor gemotoriseerd verkeer, als onderdeel van de ontwikkeling van Westervoort-Noord.

* Autodelen stimuleren. ‘Automaatje’ bijvoorbeeld is een prachtig initiatief.

* Openbare slimme laadpalen op loopafstand. Binnen 250 meter loopafstand in elke woonwijk. Via slimme laadpalen kunnen autoaccu’s bijdragen aan een stabiel lichtnet.

* Dienstregeling openbaar vervoer blijft op peil. Aanvullend vervoer is gebruiksvriendelijk, duurzaam en betaalbaar.

* Straatverlichting helemaal op LED-lampen. In het buitengebied moet de kleur van de straatverlichting vriendelijk voor de natuur (dieren) zijn. Strooilicht tot minimum beperken. En liefst uit als het kan: automatisch dimmen als er geen verkeer is.

* Doorgaand verkeer niet door Westervoort. Vrij rechtsaf slaan op kruising Rivierweg-Rijksweg (Duiven naar A12) is een mooi begin