Met een kleine aanpassing was de Hamersestraat nog stiller geworden, maar de coalitiepartijen (CDA, VVD en D66) wilden dit niet. Tijdens de raadsvergadering van 1 februari heeft GroenLinks nog een amendement ingediend op het definitief ontwerp van de herinrichting Dorpstraat-Hamersestraat om het stille asfalt van de Hamersestraat door te trekken tot het begin van de Dorpstraat, dus inclusief de bocht. Deze bronmaatregel tegen verkeerslawaai past prima in de uitstraling van de inrichting van de Dorpstraat en past bij het idee van de klankbordgroep. De direct aanwonenden hebben hier ook weer nadrukkelijk voor gepleit en naar verwachting zou dit voor Bureau Sanering Verkeerslawaai ook beter geweest zijn. PvdA en SP steunden GroenLinks bij dit amendement.
De nieuwe inrichting van het gebied Dorpstraat-Hamersestraat is een hele verbetering ten opzichte van de huidige situatie: een echt goede fietsoversteek naar de Brouwerslaan en een mooie leefbare inrichting van de Dorpstraat met veel groen, die tot het langzaam rijden zou moeten uitnodigen. In 2013 heeft GroenLinks al nadrukkelijk gehamerd op het meteen aanpakken van het verkeerslawaai bij de bron en het tegelijkertijd saneren van geluidshinder bij een groot aantal woningen. In het saneringsplan dat is ingeleverd bleek Bureau Sanering Verkeerslawaai expliciet gevraagd te hebben naar de argumentatie voor het gebruik van stille klinkers in plaats van stil asfalt, dat de helft (3 dB) stiller is. Ook de direct aanwonenden hebben hier op gewezen en stelden voor om alsnog ook de bocht van stil asfalt te voorzien. Qua uitstraling zou dat niks uitmaken, maar op advies van degenen die aan de huidige tekeningen hadden gewerkt werd (uiteraard) het voorliggende plan toch als ''beter'' bestempeld. Bureau Sanering Verkeerslawaai is niet over het verschil in beide opties gevraagd. GroenLinks heeft het voorstel van de omwonenden in een amendement verwerkt en ingediend, dat ook steun van PvdA en SP kreeg. Ook een toevoeging op het voorstel om nog een voorbehoud te maken in verband met het definitief besluit van Bureau Sanering Verkeerslawaai kreeg alleen de steun van de oppositie. We vinden dit een gemiste kans en moesten alleen om die reden onze steun aan het gehele voorstel onthouden. We zijn benieuwd naar wat Bureau Sanering Verkeerslawaai gaat beslissen over het saneringsplan, waar niet de optimale kansen voor geluidsreductie aan de bron zijn benut. Dat kan de gemeente ook nog extra geld gaan kosten.
Een ander punt dat nog zorgen baart is het ontbreken van elke aanduiding van de adviessnelheid 30 km/u. Uiteindelijk blijkt dat een dergelijke aanduiding op deze doorgaande weg niet kan en mag, maar intussen is de raad wel voorgespiegeld dat dat wel zou kunnen. Nu moet de weggebruiker uit de inrichting van de weg afleiden dat de gewenste snelheid daar 30 km/u is. GroenLinks opperde dat er maar een verstilde ''werk aan de weg'' situatie gecreerd zou moeten worden met een fontein afkomstig van een permanent gesprongen waterleiding. Wellicht kunnen de aanwonenden een dergelijke creatieve oplossing bedenken en uitvoeren, want van het huidige gemeentebestuur kan zoiets niet verwacht worden.