Het college ziet grote tekorten aankomen en had een lijst met bezuinigingsvoorstellen met de voorjaarsnota meegestuurd. Het belangrijkste is dat met investeringen in basisvoorzieningen in welzijn, zoals de bibliotheek, De Herberg en vrijwilligersorganisaties, geprobeerd wordt om dure maatwerkzorg te voorkómen (kostenbesparing is al ingeboekt). We vinden dat een goede keus. Ook het mantelzorgcompliment is gelukkig overeind gebleven.
Het initiatievenloket, eenvoudiger taalgebruik en transparante besluitvorming zijn de speerpunten bij bestuur en dienstverlening. Dat vinden we een goede zaak. Voor de openbare ruimte is en blijft woningbouw een speerpunt, maar ook duurzaamheid. Dat laatste mag van ons wel meer aandacht krijgen dan de afgelopen jaren en we hopen dat de nieuwe wethouder Laura Kaper daarop gaat acteren.
Met een paar kleine wijzigingsvoorstellen werd de voorjaarsnota vastgesteld. Dat wordt vertaald in een sluitende begroting voor alleen het jaar 2025. Voor de jaren erna worden er nog grote tekorten voorzien, net als bij vele andere gemeenten (2026 ''ravijnjaar'').
Wij hebben de bestuurlijke samenwerking of mogelijke fusie met andere gemeenten in dit verband maar weer eens voorzichtig ter sprake gebracht. Gelukkig waren wij niet de enige fractie die dat deed. Juist ook CDA en D66 opperden dat dat nader onderzocht moet worden, ook in navolging wat er nu al gaande is in Doesburg en Duiven. Dat vinden we een positief en realistisch geluid. Hopelijk kunnen we daarover snel tot een principe-beslissing komen.
Voor de lange termijn is de financiële situatie dus somber. Dat is niet voor het eerst en we kunnen de vergelijkingen van afgelopen jaren weer van stal halen, want ze zijn nog steeds geldig: Zoals:
- Westervoort is als een klein, niet echt zeewaardig bootje op woelige baren, waarbij we roeien met de riemen die we hebben, of
- Westervoort staat aan de vooravond van een schuldsaneringstraject, waarvoor we proactief hulp en samenwerking moeten zoeken.
We zitten in een financieel moeilijke situatie en hebben een bestuur en organisatie waar nog veel te verbeteren valt qua bestuurskracht. Dus is het zaak om de lange termijn voor ogen te houden en het doel waar we als gemeente voor op aarde zijn: het welzijn van onze inwoners en hun directe leefomgeving. Geld, organisatie en bestuursvorm zijn daarvoor slechts middelen.
We moeten niet in de valkuil trappen om bij geldproblemen teveel penny-wise-poundfoolish te reageren en ons af te keren van de buitenwereld. Nee, laten we gewoon hulp vragen aan de provincie en het Rijk en niet bang zijn voor preventief toezicht.
Onze inwoners zijn, wat ons betreft, niet alleen de mensen voor wie we alles doen, maar kunnen ook onze partner zijn bij het investeren in gemeenschaps-ontwikkeling en duurzame verbetering van onze leefomgeving.
En met onze buurgemeenten geven we uitvoering aan de opdrachten vanuit het Rijk; en zijn we (met name in het Groene Metropool-verband) bezig met de visie richting 2120 op de ontwikkeling van de schaarse ruimte.
Die stevige banden met de buurgemeenten moeten we koesteren en met hen gaan we wat ons betreft ook snel op pad om ook bestuurlijk toekomstbestendige stappen te kunnen zetten.