Blijvende zelfstandigheid van Westervoort is niet haalbaar. Dat concludeert het onderzoeksbureau BMC in haar rapport over de bestuurskracht van Westervoort. Dat komt niet alleen door structureel gebrek aan geld, maar ook door beperkte uitvoeringskracht en zogenaamde bestuurskracht. BMC adviseert het gemeentebestuur om dat eerst te erkennen en dan vervolgstappen te nemen.
Voor dat vervolg zijn verschillende scenario's globaal onderzocht: bestuurlijk opgaan in Arnhem, bestuurlijke fusie met Duiven of bestuurlijk samengaan in de Liemers. Deze opties zouden verder moeten worden verkend. De gemeenteraad heeft het college op 31 januari de opdracht gegeven om daarvoor een plan van aanpak te maken en een eerste reflectie op het rapport te geven.
GroenLinks vindt al sinds 2014, toen Liemerse samenwerkingsvormen zijn onderzocht, dat op den duur een bestuurlijke fusie met Duiven (of Liemersbreed) voor de hand ligt. De ambtelijke fusie met Duiven van 2018 is in onze ogen een tussenstap. Het rapport geeft ons gelijk.
De ambtelijke fusie in 2018 is destijds niet goed begeleid. Bovendien was het voor de meerderheid van beide raden een negatieve keus om niet bestuurlijk samen te hoeven gaan. Daardoor blijft elk gemeentebestuur (Duiven én Westervoort) een eigen koers varen (couleur locale) en moet de ambtelijke organisatie vaak op één gebied twee verschillende regelingen uitvoeren. Dat maakt het alleen maar extra ingewikkeld. Dit is op den duur onhoudbaar. Alleen door verder samen op te trekken en richting bestuurlijke fusie te bewegen, is er winst te behalen.
Welk scenario uiteindelijk het beste is, zal uit nader onderzoek moeten blijken. De nieuwe raad moet daarover in de loop van 2022 beslissen.
Voor GroenLinks ligt fusie in de Liemers voor de hand. Naar het opgaan in Arnhem is eigenlijk nooit goed onderzoek gedaan. Als er duidelijke haalbare keuzes voorliggen, zullen we daarover eerst de inwoners nader moeten bevragen, want die hebben in het onderzoek nauwelijks een bijdrage kunnen leveren.
Hieronder de inbreng van GroenLinks in beide gemeenteraadsbijeenkomsten hierover op 17 en 31 januari. Ook de integrale tekst van het rapport is bijgevoegd.
We vonden het opvallend dat BMC had ontdekt dat de hechtheid van het dorp niet van het verenigingsleven kan worden afgeleid, want de absolute deelname daaraan is beperkt tot een kleine groep die juist aan heel veel verenigingsactiviteiten deelneemt. Dit bracht het CDA ertoe om dat in twijfel te trekken en daarmee het hele rapport in twijfel te trekken. De burgemeester weerlegde dat in duidelijke bewoordingen: Het college herkent zich wel degelijk in het feitenmateriaal in het rapport.
Alle fracties gaven daarbij wel aan het dorpse karakter van Westervoort te koesteren. Dat dat weinig met de omvang van de gemeente te maken heeft werd door de VVD aangegeven. Het dorp Groessen, dat binnen de gemeente Duiven ligt, heeft een zeer sterk dorps karakter en floreert zelfs als zodanig binnen het grotere bestuurlijke verband van Duiven. Dat kan bij Westervoort dus ook.
Een referendum, zoals door de SP bepleit, was voor geen van de andere partijen nu al aan de orde.