Met het ontwerp voor het station, met tunnel en liften, en een plek die de ontwikkeling van het centrum bevordert, komt de realisering van dit station eindelijk in zicht. Eind 2011 lijkt nu echt haalbaar.

Groen Links is blij dat het er echt van komt. Alleen erge tegenvallers bij het vierde perron in Arnhem zou nog roet in het eten kunnen gooien.

Aan Westervoort zelf, met Ciska Wobma als verantwoordelijk wethouder voorop, zal het niet liggen.

In juli heeft Prorail de verkenningen gedaan en varianten ontworpen. De variant (nr 2) met een fiets- en voetgangerstunnel, recht tegenover de huidige bibliotheek heeft de meeste voordelen en wordt de voorkeursvariant.

Gunstig in deze variant is de extra onderdoorgang voor fietsers en voetgangers, de kans dat Dorpsstraat Oost beter bij het centrum betrokken wordt is hierbij het grootst en de samenhang met de herontwikkeling van het centrum is hierin optimaal.

Groen Links is hier ook blij mee, maar houdt nog wel wat zorgen over het daadwerkelijk verbinden van Westervoort Noord met -Zuid door deze ligging. Positief is dat het station er komt en dat langzaam verkeer daar ruim baan heeft en auto's te gast zijn.

Zowel de centrumvisie, als de plek van het staion krijgen steun van GL in oktober, waardoor er vaart blijft in deze plannen.

Zie ook www.centrumwestervoort.nl voor de plannen.