GroenLinks heeft hier al meer dan 10 jaar voor gepleit en we zijn blij dat het eindelijk is gelukt. Het feitelijk afwaarderen van wegen hangt af van de aanpassingen die gedaan moeten worden. Bij de Heilweg wordt het met de nieuwe inrichting dit jaar nog gerealiseerd. Bij Dorpstraat, Kerkstraat en vlak voor station kan het zonder veel ingrepen snel gebeuren. Het aanvullende voorstel (van CDA en GL-PvdA) om ook de dijken, de Schans en de hele Hamersestraat sneller af te waarderen dan oorspronkelijk gepland is door de raad aangenomen. De aanpassing van de overige wegen wordt uitgevoerd als er groot onderhoud wordt gepleegd.
Ook de andere uitgangspunten in het mobiliteitsplan hebben we omarmd, zoals de standaardaanpak van onveilige situaties en het zogenaamde STOMP-principe: Stimuleren van achtereenvolgens: Stappen, Trappen, OV, Mede-gebruik en prive-gebruik van auto's.
Voor de komende vier jaar is een uitvoeringsagenda vastgesteld, maar het budget ervoor wordt later, bij de voorjaarsnota, nog afgewogen ten opzichte van de financiële situatie van Westervoort. We gaan proberen de belangrijkste investeringen in veilig, actief en duurzaam verkeer in Westervoort vast te houden.