In de raad

  • Is eindelijk besloten om de bestuurlijke zelfstandigheid op te heffen ten gunste van het samengaan in de Liemers; hiervoor hebben wij al ruim tien jaar gepleit. Hopelijk volgt de raad nog meer goede ideeën van ons, ook als is het 10 jaar later 😉  (21 okt).
  • Zijn duidelijke kaders voor de buitenruimte in het centrum vertaald naar een schets met veel groen en ruimte voor fietsers. De participatie hierbij is tot zover goed verlopen en het definitief ontwerp komt nog in de raad (29 jan-16 dec).
  • Is de bouwhoogte van appartementengebouw in centrum beperkt tot 5-hoog (29 jan).
  • Kregen we duidelijke kaders en daarna de gebiedsvisie voor Westervoort-Noord ter besluitvorming. De raad heeft nog aanpassingen toegevoegd, zoals mogelijkheid voor ‘’Knarrenhof’, meer groen, een brede buffer naar natuurgebied Driegaarden en betere participatie in het vervolgtraject (11 mrt-27 mei).
  • Hebben we, via de werkgroep participatie, initiatief genomen voor meer bekendheid van raadswerk via wervingsavond, inloopspreekuur en raadscolumn (22 april). Ook is het uitvoeringsplan van participatie en uitdaagrecht aangenomen, inclusief budget voor het initiatievenloket.(27 mei- 1 juli).
  • Hebben we geprobeerd om, bij het asfalteren van de Dorpstraat, alsnog het weghalen van het ‘’tapijt’’ te voorkomen. Na het staken der stemmen in de ene raadsvergadering, werd het voorstel in de volgende nipt weggestemd (22 april - 27 mei).
  • Hebben we voorkómen dat Westervoort de ambitie voor zero-emissie bij het regionale leerlingenvervoer zou afzwakken (27 mei).
  • Hebben we de ambities in het mobiliteitsbeleid wat aangescherpt, onder andere naar in principe 30 km/u als maximum snelheid in de bebouwde kom (17 juni).
  • Hebben we bij de afvalstoffenheffing het evenwicht kunnen herstellen tussen het vaste en variabele deel van de tarieven. Het loont nu voor inwoners meer om minder restafval aan te bieden, dan in het oorspronkelijke voorstel (met cda, 16 dec).
  • Waren we positief over:
    • het subsidiebeleid voor inwoners ten behoeve van isolatie en klimaatmaatregelen,
    • het plan om de IJsseldijk autoluw te maken met een knip bij het spoorviaduct,
    • de flinke groenambitie in het integraal beheerplan openbare ruimte (IBOR)
    • het vernieuwingsplan voor de schoolgebouwen met een mogelijke locatie in Westervoort-Noord,
    • de keuzes voor beperkte bezuinigingen voor een sluitende begroting 2025,
  • Waren we kritisch over
    • toestaan terrasverwarmers,
    • de informatie over de gemeentelijke bijdrage aan subsidie voor het centrumplan,
    • de manier om met geluidsnormen om te gaan,
    • de magere langetermijnvisie in de begroting,
    • de kwaliteit van jaarstukken en najaarsnota en
    • het gezeur over beknibbelen op bijdragen aan regionale samenwerkingen.
  • Zijn inmiddels vrijwel alle fietspadpaaltjes aangepast of weggehaald.