GroenLinks Westervoort heeft een zienswijze op de Trajectnota/MER van de A15 ingediend, waarin zij pleit voor regiocombi 2 alternatief. Dat is het alternatief waarin met verbetering van bestaande wegen en OV de verkeersdruk op de meest milieuvriendelijke manier wordt opgelost.
Bovendien wijst GroenLinks Westervoort op een aantal punten in het MER/rapport waarin de doortrekkingsvarianten te rooskleurig worden voorgesteld.

Met name de effecten van tolheffing, dat bij huidige financiering nodig is, geven bij nader inzien aan dat doortrekken van de A15 nauwelijks helpt om verkeersdruk op regionale verkeersnet te ontlasten.

Ook vindt GroenLinks Westervoort het vreemd dat doortrekking op zichzelf al een item is, dat als keuze/aspect wordt meegenomen. Doortrekken lijkt zo eerder een doel dan een middel.

Bij alle doortrekkingsvarianten wordt het effect op ruimtelijke structuur (bundeling) sterk onderschat en worden groeiscenarios voor bedrijven en bevolking juist overschat.

Al met al lijkt er behoorlijk naar doortrekkingsvarianten te zijn toegeredeneerd.

Het regio-combi alternatief als meest milieuvriendelijk alternatief is voor GroenLinks Westervoort de beste keus. Mochten andere alternatieven toch de voorkeur van de (politieke) meerderheid krijgen, dan is dat voor Westervoort alleen acceptabel mits met een tunnel en verdiept gelegen uitgevoerd.

Zie de ingediende zienswijze.