Ter gelegenheid van de begroting 2013 blikte fractievoorzitter Ben Schulte terug op de voortgang van alle voornemens die bij de vorming van de coalitie zijn zijn gemaakt.
De balans is positief, zeker omdat de tevredenheid van de burgers behoorlijk is toegenomen. Ook de financiele positie van de gemeente is nog goed, maar wordt hooguit ondermijnd door zwaardere lasten die van externe verplichtingen komen. Op dit moment is de belangrijkste dreiging de extra kosten voor Presikhaaf bedrijven, waar een flinke reservering voor is opgenomen.
De begroting 2013 is sluitend en daar is GroenLinks tevreden over.
Een belangrijke ontwikkeling is de verdergaande samenwerking in de Liemers, waarvoor het onderzoek in volle gang is.
Discussie was er alleen nog over twee budgetposten waarvoor later nog een plan wordt voorgelegd: steun aan vrijwilligers die helpen bij schuldhulpverlening en mogelijk iets als livestream. Bij beide punten wordt nu een budget gereserveerd en wordt aan de hand van het concrete plan al dan niet besloten om het er ook aan te besteden.
Hieronder de complete tekst, die ongeveer zo is uitgesproken tijdens de raadsvergadering van 29 oktober.


Voorzitter

De begroting van jaar 2013 is die van het laatste volledige jaar van deze coalitieperiode. Met deze begroting zou het coalitieprogramma ongeveer volbracht zou moeten zijn. Daarom wil ik wat terugkijken en ga ik daarna kort op de feitelijke begroting in.

 Ons coalitieakkoord is vrij uitvoerig en opgebouwd langs de lijnen van de programmabegroting. Dat maakt een stand van zaken eenvoudig, maar zou ook kunnen leiden tot een heel lange opsomming.

Ik beperk me daarom tot de punten die vanuit GroenLinks de speerpunten waren bij de start van deze periode (zie flyer):

 1.            Duurzaamheid: is een essentieel begrip voor toekomstgerichte ondernemers en burgers. Het is het besef dat onze activiteiten ook langdurig gunstig moeten zijn voor de aarde, de mensen die er wonen en het welzijn van ons allen: het effect op people, planet en prosperity als kritische factoren voor ons handelen. Er zijn in toenemende mate ondernemers[1] die dat goed beseffen en ook burgers zijn daar met particuliere initiatieven individueel of in groepen mee bezig. 
De overheid blijft nogal een achter en ook in Westervoort lezen we hier in de begroting nauwelijks iets over, helaas. Wel vonden we iets in het milieuverslag 2011, dat we bij B&W stukken hebben kunnen vinden. Het klimaatactieplan ligt op koers en we constateren dat we de landelijke ontwikkelingen goed volgen. We zijn blij met het woningisolatie-programma, de isolatieplannen van gemeentehuis, de actie voor zonnepanelen op dak van gemeentehuis en eerdaags ook het concrete aanbod vanuit de regio voor de aanschaf van zonnepanelen voor particulieren.
We willen er bij het college op aandringen om deze regeling goed bij de burgers onder de aandacht te brengen. Wij hebben dat als GroenLinks zelf tijdens Westervoort in Beweging al vast gedaan. Het moet toch mogelijk zijn dat aan het eind van 2013 er twee keer zoveel panelen op de daken in Westervoort liggen dan de ruim 250 panelen die er nu liggen op slechts 50 daken.
Verder is duurzaamheid bij de gemeente een duidelijk onderdeel bij het inkoopbeleid en is er bij de straatverlichting een reductie van energiegebruik vastgelegd. Wij zouden graag verder gaan en na evaluatie van het huidige programma een stevige ambitie neerzetten voor de volgende periode. We zijn dus benieuwd naar de manier waarop het volgende milieubeleidsplan vorm gaat krijgen, zoals de wethouder ons heeft voorgehouden.

2.            “Sociaal en betrokken” Het vangnet dat de gemeente heeft voor haar inwoners die het moeilijk hebben omvat alle bijstands- en armoederegelingen, maar ook het onlangs weer verbeterd vastgestelde schuldhulpverleningsbeleid. De grote zorg van alle regelingen is of het betaalbaar blijft en dat is vooral van de Rijksoverheid afhankelijk. Hopelijk helpt het dat straks de PvdA in de regering komt. Vooral de toekomst van de sociale werkvoorziening (Presikhaaf bedrijven) en de vervolgmaatregelen bij de WMO zijn een uitdaging om voorzieningen betaalbaar te houden en te maken. Dat zal komend jaar nog veel creativiteit vragen. Met de reserve voor Presikhaaf hebben we een groot deel van onze buffer vastgelegd voor dit doel. Daarmee is vrijwel alle rek uit de algemene reserve.

3.            Samen in de regio komt binnenkort in een nieuwe fase. We kijken uit naar de resultaten van het ambitieonderzoek in de Liemers en we zien nu al geleidelijk ook financiële voordelen van de samenwerking op enkele onderwerpen komen. De kost is daar voor de baat uitgegaan en levert nu wat op. Het is juist voor de burgers van Westervoort belangrijk dat wij erg goed in de regio verbonden zijn. Alleen dan houden we onze dienstverlening op peil en voorzieningen op orde, waar de burgers nu behoorlijk tevreden over zijn, meer nog dan voorheen.

4.            Open en eerlijk zijn we volop naar onze burgers, die we betrekken bij alle plannen die we maken. Bij dergelijke inspreekbijeenkomsten zijn er voldoende mensen van wie de alle ervaringsinbreng benutten. Dat wordt gewaardeerd. Dat is net zo belangrijk als de wijkraden, die het soms moeilijk hebben bij hun rol. Steun voor die wijkraden en de organisatie van goede participatiebijeenkomsten helpt om burgers daadwerkelijk serieus te nemen. We zien dat op dit moment het vastleggen van de besluitvorming in de raad en het openbaar en vindbaar maken daarvan nog tekortschiet. Iets als livestream zou daarbij kunnen helpen, maar een goede journalist op de tribune is ook belangrijk.

5.            Fiets en station . Met de komst van het station en de maatregelen daaromheen is een zeer grote verbetering in de verkeersafwikkeling gekomen. Voor fietsers is het ook al wat beter geworden, maar dat zal nog meer met beleid ondersteund worden als het fietsbeleidplan binnenkort gereed komt. We kijken daar erg naar uit en hopen dat er goede discussies met de inwoners ontstaan. Fietsroutes, zonder obstakels en zoveel mogelijk gescheiden van het sneller rijdend verkeer zou tot meer en veiliger fietsgebruik in het dorp moeten kunnen leiden. Wat ons betreft kan een maximumsnelheid van 30 km/u overal in onze bebouwde kern hier flink aan bijdragen.

6.            Natuurlijk groen: heeft een goede basis in het groenplan van de gemeente. Burgers zijn inmiddels weer meer tevreden hierover, dus het kwaliteitsniveau hebben we daarbij goed afgesproken. Dat mag niet lager. In Park Emmerik hebben we een goed voorbeeld van hoe het moet en kan. Nu de waterwegen nog wat op orde en structureel investeringsbudget voor speeltoestellen en dan is dan onderwerp ‘’af’’ en moet alleen worden bijgehouden. Misschien is er dan nog tijd voor iets als dierenwelzijnsbeleid, wat we vanuit GroenLinks graag willen.

7.            Fijn wonen doen de inwoners van Westervoort wel. Uitbreiding van het woningaanbod zit er nauwelijks in en we hebben vaak op realisme daarin aangedrongen. Met de visie Westervoort 2020 en die voor Westervoort Noord op de plank is de gemeente klaar om alle ruimtelijke initiatieven een plek te geven. Rekening houden met nog lagere bevolkingsaantallen (tot zeker nog onder de 15.000 inwoners) lijkt ons verstandig, dus moet daar ook in de begroting rekening mee worden gehouden aan de inkomstenkant. Inzetten op kwalitatief goede, duurzaam gebouwde en leeftijdsbewust ingerichte woningen is dan het devies. De gemeente is terecht terughoudend en houdt alleen regie op processen. Gelukkig hebben we nauwelijks grond in de boeken staan en zitten we daarmee gunstig ten opzichte van andere gemeentes.

8.            De kosten en baten komen in deze begroting voor 2013 mooi in evenwicht uit, dankzij de inzet van de behoedzaamheidsreserves en nauwelijks nieuwe plannen. Het lijkt er op dat de rekening van 2012 nog relatief gunstig uitpakt, waardoor we onze reserve weer wat kunnen bijplussen. Structureel is er wel blijvende zorg, gezien de ontwikkelingen op landelijk niveau en de decentralisaties die er aankomen met bijbehorende budget-vermindering. Daarom is het goed dat er opnieuw wordt nagedacht over verdergaande besparingen na 2013. We zullen zullen ons steentje daarin bijdragen, zoals altijd.

Kortom in grote lijnen:

We zijn goed op streek met het uitvoeren van ons verkiezingsprogramma en het coalitieprogramma en laten ons zonodig bijsturen door externe ontwikkelingen. De financiële positie van de gemeente is op dit moment gezond en met de voorliggende begroting van 2013 blijft dat zo. In die zin kunnen we ons vinden in alle punten van de begroting zoals die voorligt.

 Over de livestream hadden we in de eerste begrotingsronde nog grote twijfels. We geven het voordeel van de twijfel wat betreft het nut ervan. We zien het nut dat er transparantie is vanuit de gemeenteraad naar de burgers van Westervoort en de rest van de Liemers. Als zij handig het ene agendapunt van de raadsvergadering vanuit huis kunnen volgen, waar ze bijzonder in geïnteresseerd zijn of waaraan ze een bijdrage hebben geleverd is dat prettig, ook al heb ik hen graag hier in de raadszaal. Dat iedereen stukjes van de vergadering nog kan terugzoeken kan ook handig zijn om geschiedvervalsing tegen te gaan.

Of daar de bedragen bijhoren zoals geschetst in de begroting is voor ons nog zeer de vraag, maar daar hoeven we nog niet mee akkoord te gaan en dat doen we nu ook zeker niet. We gaan wel akkoord om vooralsnog voor een dergelijke faciliteit een post op te nemen, maar wachten het daadwerkelijke voorstel nog af. We zullen het dan beoordelen op merites, kosten/baten verhouding en daadwerkelijke opbrengst resp verwacht,meetbaar resultaat.

Over mogelijke extra middelen voor schuldhulpverlening, zoals de PvdA in een motie vraagt, hebben we de mening van het college alsnog gevraagd. Dat waren ze namelijk vergeten bij de serie antwoorden op vragen uit de eerste ronde. Inhoudelijk steunen we het idee om hier extra op in te zetten indien dat nodig is.

Bij de eerste bespreking heb ik al gewezen op de verbeterslag die gemaakt is qua indicatoren. De werkgroep heeft daar intern nog adviezen over doorgegeven en kan daarmee de werkzaamheden als afgerond beschouwen. We verwachten dat deze en andere suggesties meegenomen worden in de volgende begroting.

Bij die eerste bespreking eindigde ik met een aantal punten van aandacht, die ofwel verwerkt worden, of die ik zojuist in het algemene deel enigszins heb genoemd.

Nu eindig ik met de positieve boodschap dat Westervoort financieel gezond 2013 ingaat en dat de plannen een hoog realiteitsgehalte hebben.

De uitdagingen en risico’s komen uit het Rijksoverheidsbeleid op gebied van sociale zekerheid, jeugdzorg en uit de bevolkingskrimp.

De kansen zitten in de regionale samenwerking wat vast een keer tot de fusie van de Liemerse gemeentes zal leiden.

De hoop komt uit kleine dagelijkse wijsheden, die je tegenwoordig zo als twitter binnen kunt laten komen. Rond het afwerken van dit verhaal kwam bij me binnen vanuit @Allemaaltaal, waar ik dan ook maar mee wil afsluiten: 

De eerste stap om ergens te komen is besluiten dat je niet blijft waar je bent.

[1] Ondernemers die daadwerkelijk duurzaam ondernemen, bv uit de Trouw Top 100: Paul Polman van Unilever, Feike Sijbesma van DSM, Ruud Koornstra, boegbeelden Herman Wijffels en Wubbo Ockels, maar ook van naburige koffiebrander Peeze, die het in praktijk brengt.