Voorstel: Naar een maximumsnelheid van 30 km/u in de bebouwde kern van Westervoort
Keuze:
-Motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp.
De raad van de gemeente Westervoort in vergadering bijeen d.d. 5 november 2012
Onderwerp: Aanpassing visie op snelheidsregime kern Westervoort.
De ondergetekende, lid van de raad van de gemeente Westervoort,
Gehoord de beraadslaging, met name in de commissie R&V dd 23 oktober 2012 over de herinrichtingsplannen van Hamersestraat-Dorpstraat-Oost en Zuidelijke Parallelweg-LiemersAllee
-overwegende dat
- Er in het voorstel voor herinrichting Hamersestraat-Dorpstraat-Oost met goede redenen een reductie van de maximale snelheid tot 30 km/u wordt voorgesteld, waarvoor brede steun is,
- Er in het voorstel voor herinrichting Zuidelijke Parallelweg-LiemersAllee in afwijking van het oorspronkelijke plan (verkeersplan 2009) met goede redenen geen opwaardering van het snelheidsregime tot 50km/u wordt voorgesteld, maar dat de huidige maximumsnelheid van 30 km/u voldoet (ook voor de doorstroming), waarvoor brede steun is,
- Er geen expliciete reden is om af te wijken van de intentie in het verkeersplan om het traject Kerkstraat-Klapstraat af te waarderen naar 30 km/u, zoals al in het meerjarig uitvoeringsprogramma opgenomen is.
- De inrichting van Broeklanden en Klapstraat (tussen Broeklanden en Hoge Eind) gezien het ontbreken van vrijliggende fietspaden aldaar en de aanwezigheid van oversteekplaatsen en snelheidsremmende maatregelen (Broeklanden) meer op een 30 km/u weg lijkt dan op een 50km/u weg (resp relatief eenvoudig zo kan worden gemaakt),
- Er al plannen zijn om het deel van de Heilweg (vanaf Rivierweg richting Duiven) in de bebouwde kom als 30km/u-zone in te gaan richten (conform het verkeersplan)
- Duidelijkheid over het snelheidsregime helpt om verkeersdeelnemers zich er aan te laten houden,
- Een zo uniform mogelijk snelheidsregime in de hele bebouwde kern deze duidelijkheid kan verschaffen,
- Het voor verkeersveiligheid, ten behoeve van geluidoverlast en voor de luchtkwaliteit in het algemeen een lagere maximum snelheid beter is,
- De inrichting van de weg zo goed mogelijk moet passen bij het snelheidsregime wil het geloofwaardig nageleefd worden,
- De beschreven visie in het verkeerplan 2009, paragraaf 5.4 (autonetwerk) toch al aangepast dient te worden aan de nieuwste inzichten en plannen (Brugweg 50 km/u ipv 80 km/u; Dorpstraat Oost wordt toch 30 km/u, Zuidelijke Parallelweg en Liemersallee blijft 30km/u)
- Er voor de snelheidsverlagende maatregel op Klapstraat/Kerkstraat toch al een separaat voorstel moet komen (zie aanvullende memo college hierover)
-van mening dat
-
Een uniforme maximale snelheid van 30 km/u in een zo groot mogelijk deel van de bebouwde kern van Westervoort het beste is voor overzichtelijkheid, verkeersveiligheid, luchtkwaliteit en geluidsbelasting, in tegenstelling tot een maximale snelheid van 50 km/u op enkele ‘gebiedsontsluitings’-wegen binnen de bebouwde kern zoals oorspronkelijk in het verkeersplan stond
-verzoekt het college
1. Tot het aanbrengen van de volgende aanpassing in de visie van het verkeersplan 2009, paragraaf 5.4:
“Gestreefd wordt naar een uniforme zone van maximaal 30km/u in een zo groot mogelijk deel van de bebouwde kern van Westervoort”
2. en daarover ( in aansluiting op het reeds benodigde herinrichtingsvoorstel voor Klapstraat/Kerkstraat alleen) een totaal herinrichtingsvoorstel voor een zo groot mogelijke 30km/u-zone in de bebouwde kern van Westervoort voor te leggen aan de raad, inclusief:
- De meest logische afbakening van de grenzen van deze zone
- Een overzicht van gewenste dan wel noodzakelijke maatregelen en aanpassingen qua inrichting, afgezet tegen wat er in het oorspronkelijke plan nodig geacht was (dwz een aangepast maatregelenplan 2011)
- Een financiële paragraaf
- Een realistische tijdsplanning tot de gewenste eindsituatie.
en gaat over tot de orde van de dag.