Nieuwe coalitie met GROENLINKS wethouder Ciska Wobma.
Coalitieakkoord in Westervoort.
De coalitie in de gemeente Westervoort is rond. Donderdagavond hebben de onderhandelaars van de fracties van de PvdA, het CDA en van GroenLinks een akkoord bereikt over het coalitieprogramma.
Het programma zal nu ter goedkeuring worden voorgelegd aan de ledenvergaderingen.
Elke fractie gaat een wethouder leveren. Namens de PvdA komt Piet van Egmond terug in het college, voor het CDA is dat Hans Breunissen en namens GroenLinks zal Ciska Wobma in het nieuwe college zitting nemen. De portefeuilleverdeling moet nog nader worden uitgewerkt.
De nieuwe collegeleden zullen in de komende periode het coalitieakkoord niet verder uitwerken in een collegeprogramma zoals meestal gebruikelijk, maar zullen dit akkoord rechtstreeks gaan vertalen in de voorjaarsnota.
Op donderdag 6 april zullen de nieuwe collegepartijen, om 20.00 uur in de raadzaal van het gemeentehuis, het nieuwe coalitieakkoord bespreken met de inwoners van Westervoort.
CONCEPT Coalitieakkoord 2006 – 2010
Deze notitie beschrijft in hoofdlijnen de uitgangspunten voor het beleid dat de coalitie van PvdA, GroenLinks en CDA in de raadsperiode 2006 - 2010 wil gaan voeren.
Het college van B&W heeft de taak deze hoofdlijnen uit te werken in de voorjaarsnota en daarna in de programmabegroting.
De uitvoeringspraktijk van het college zal steeds getoetst worden aan het kader dat met dit akkoord wordt aangegeven.
Programma Burgers, Bestuur en Organisatie
Open bestuursstijl
De mening van bewoners serieus nemen: dat is de taak voor de nieuwe raad èn voor het college van burgemeester en wethouders.
Dat betekent dat wij de burgers meer zullen betrekken bij de ontwikkeling en voorbereiding van het beleid en van de besluitvorming. Wij geven ruim baan aan bewonersparticipatie en zoeken naar nieuwe vormen om burger en politiek dichter bij elkaar te brengen. Eén van die vormen zijn openbare bijeenkomsten waar de belangrijke onderwerpen van het dorp centraal staan.
Daarnaast is goede communicatie een basisvoorwaarde en die moet aan de volgende kenmerken voldoen:
- betrek mensen in een zo vroeg mogelijk stadium bij plannen, in een open dialoog;
- wees helder en begrijpelijk;
- voorkom een sfeer van achterkamertjes.
Westervoort 2020
Het rapport “Westervoort 2020” met toekomstvisies over de gemeente, opgesteld door een werkgroep uit de raad, kan mede dienen als discussiestuk om in de komende periode met de bewoners in gesprek te gaan over de wenselijke richting voor de verdere ontwikkeling van het dorp.
Wijkraden
De (mede-)verantwoordelijkheid voor een prettige woonomgeving hoort bij de bewoners, bij de wijkraden. De uitspraak “een wijk is (mede) verantwoordelijk voor zijn eigen woonomgeving” wordt in een aantal gevallen uitstekend ingevuld maar dient verder uitgewerkt te worden. Daarbij past b.v. een grotere verantwoordelijkheid van de wijkraden bij de besteding van de onderhoudsgelden voor het groenbeheer.
Samenwerking
De belangen van de inwoners moeten leidend zijn voor de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening. Steeds meer taken worden door de Rijksoverheid gedecentraliseerd. Een actueel voorbeeld daarvan is de invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, die een extra beroep doet op de financiële en organisatorische slagkracht van de gemeente Westervoort.
Dit betekent dat de uitvoering van de gemeentelijke dienstverlening op regionaal niveau moet worden georganiseerd. Dit zal aan de ene kant het gemeentelijke apparaat ontlasten en aan de andere kant de kwaliteit van de uitvoering waarborgen. Er dient een regionale conferentie belegd te worden, met als inzet het realiseren van samenwerking in bijvoorbeeld een federatie gemeente. Hierbij wordt samen gedaan wat kan en blijft de gemeentelijke zelfstandigheid bestaan.
Gemeentelijke organisatie
In samenspraak met de gemeentelijke organisatie zal een uitvoeringslijst van de prioriteiten worden opgesteld. Dit overleg moet er toe leiden dat de kwaliteit van de uitvoering wordt gegarandeerd en dat de organisatie, die in omvang toch al beperkt is, niet wordt (over)belast door onvoorziene problemen in de uitvoering.
Programma Ruimte
Ruimtelijke ontwikkeling en woningbouw
De overgebleven schaarse groene ruimten binnen de gemeente Westervoort worden gehandhaafd. Dit houdt in dat er in Westervoort geen plaats meer is voor woningbouw van enige omvang.
Raadsbesluiten die niet meer zijn terug te draaien, zullen worden gerespecteerd.
Maar deze geplande nieuwbouw (Beekenoord, De Waay en De Schans) moet door de variëteit aan woningen afgestemd zijn op de bevolkingsopbouw van Westervoort. Bij de bouwprojecten wordt niet alleen gekeken naar een verantwoorde verdeling van sociale woningbouw en woningbouw in de vrije sector, maar hierbinnen ook naar een mix van seniorenwoningen en woningen voor starters.
Nieuwbouw binnen de bebouwde kom is mogelijk ter vervanging van bestaande bouw (inbreiden), maar niet op de nog schaarse groene plekken (verdichten).
Verkeer en vervoer
De drukke ochtend- en avondspits vraagt om een snelle en veilige verkeersafwikkeling. Hierbij wordt voorrang gegeven aan openbaar vervoer, fietsers en voetgangers.
Station
De komst van een N.S.-station kan de kwaliteit van het toch al goede openbaar vervoer in Westervoort verder verbeteren. Maar het station mag geen bedreiging vormen voor het bestaande net van de buslijnen. Het station moet ook niet een grootschalig prestige- project worden, maar een functionele in- en uitstapplaats, bruikbaar voor alle inwoners. Daarbij gelden de volgende uitgangspunten:
– het geheel moet binnen de gestelde financiële grenzen blijven (de raad heeft de Westervoortse financiële bijdrage gemaximeerd)
– goede bereikbaarheid van het station voor gehandicapten, ouders met kinderen en ouderen (gezien de hoogte van de spoorbaan zijn liften vanaf de opening van het station dus een noodzaak).
De daarmee verband houdende doorboring van de spoordijk heeft als voordeel dat voor toekomstige bewoners van Beekenoord het centrum rechtstreeks bereikbaar is.
De komst van het station zal tot meer verkeersdrukte leiden rond deze locatie. Dit mag niet ten koste gaan van de verkeersveiligheid, vooral niet die van fietsers.
Duurzaamheid
Verantwoord omgaan met mensen moet gepaard gaan met een verantwoord omgaan met natuur en materie. Er zal daarom een duurzaam beleid worden gevoerd, tot uiting komend in een effectief en realistisch milieubeleid, duurzaam bouwen, ecologisch groenbeheer, natuur- en milieueducatie en voortzetting van diftar. De kosten van diftar zijn de laatste jaren steeds hoger geworden. Daarom zal binnen een half jaar zicht moeten komen op mogelijkheden om de lasten voor burgers te verlagen.
Programma Openbare Orde en Veiligheid
Veiligheid
Veiligheid en leefbaarheid vragen om een gemeenschappelijke aanpak van burgers zelf, van overheid, politie, woningcorporaties, bedrijfsleven en maatschappelijke dienstverleners. Het rapport van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid 'Vertrouwen in de buurt' geeft tal van goede voorbeelden en wijst op de noodzaak hierin te investeren.
Programma Samenleving en Economie
Sociaal beleid
De sociale verantwoordelijkheid van de gemeente is de afgelopen jaren in het gedrang gekomen doordat voorrang is gegeven aan de inrichting van de openbare ruimte. Deze onbalans moet worden hersteld.
Alle inwoners die sociaal-maatschappelijk in een moeilijke situatie leven of zich buitengesloten voelen, moeten betrokken kunnen blijven bij de samenleving. Daarbij moet een evenwicht worden gezocht tussen wat de rijksoverheid voorschrijft (het wettelijk minimum), de individuele verantwoordelijkheid van de inwoners en de sociale verantwoordelijkheid van de gemeente. Dit uitgebalanceerde beleid moet goed toegankelijk zijn, d.w.z. laagdrempelig, met initiatieven vanuit het gemeentelijk apparaat en eenvoudig te begrijpen.
Bij de uitvoering van het sociale beleid geldt een daadwerkelijke aandacht voor jongeren, ouderen, mensen met een functiebeperking en minima. Het nieuwe Lokaal Sociaal Beleid biedt hiervoor ook aanknopingspunten.
Onderwijs
Een goede kwaliteit van het onderwijs is meer dan een nieuwe locatie. Het bouwen van een dubbele basisschool in Emmerik is geen politieke realiteit meer. Een grotere spreiding van de diverse scholen is gewenst. Daarom zullen op korte termijn, in overleg met alle betrokkenen, initiatieven worden genomen om tot betere oplossingen te komen.
Daarbij zijn, naast de spreiding van onderwijs, ook de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in de omgeving van nieuwbouw belangrijke punten. De inbreng van alle betrokkenen (gemeentebestuur, schoolbesturen en bewoners), speelt hierbij een essentiële rol.
Ook de ruimtelijke invulling van de eventueel vrijkomende schoollocaties en de financiële aspecten daarvan worden in de besluitvorming betrokken.
Welzijn
Wanneer plannen en uitvoering, op zeer uiteenlopende beleidsterreinen, niet steeds worden getoetst aan hun bijdrage aan het het welbevinden van mensen, blijft welzijn een loos begrip. In de samenleving is namelijk sprake van individualisering, diversiteit en verschil in leefstijlen. Tegelijkertijd is er behoefte aan sociale samenhang, dreigt voor veel mensen sociaal isolement en worden steeds meer mensen afhankelijk van professionele zorg. Tegen die achtergrond heeft de gemeente de opdracht de sociale samenhang en onderlinge steun te bevorderen.
In dit opzicht vragen de volgende zaken om speciale aandacht.
Wet Maatschappelijke ondersteuning
Mensen die zorg nodig hebben, dienen die zorg ook daadwerkelijk te krijgen: dat moet het uitgangspunt zijn bij de invulling van deze nieuwe wet. Een integraal gemeentelijk welzijnsbeleid moet iedereen de mogelijkheid bieden actief deel te nemen aan de samenleving, ook mensen met een functiebeperking. Zelfbeschikking blijft daarbij voorop staan. In dat kader is het van belang dat er samen met belanghebbenden, zoals mensen met een functiebeperking en chronisch zieken, een beleidsplan wordt ontwikkeld, met daarin de doelen die financieel haalbaar zijn en voldoen aan de wensen.
Jeugd en Jongeren
Het samenhangend beleid voor de jeugd van 0 – 23 jaar moet geactualiseerd worden.
Het jongerenwerk bevindt zich nog steeds in een onduidelijke positie. Er is wel een jongerencentrum, maar nauwelijks geld voor beroepskrachten en activiteiten. De komende periode moet er een duidelijke keuze worden gemaakt.
Kunst, cultuur en sport
Samen met betrokkenen moeten de wensen ten aanzien van deze activiteiten in beeld worden gebracht en moet worden nagegaan hoe deze wensen wel of niet gerealiseerd kunnen worden en welk tempo daarbij haalbaar is.
Humanitaire hulp
Onze wereld is meer dan Westervoort. Daarom ook verdienen activiteiten op humanitair gebied een stimulans. Dat is mogelijk door inspanningen van inwoners ook te ondersteunen via een aanvullende gemeentelijke bijdrage.
Vrijwilligers
Vrijwilligers leveren een groot aandeel aan het welzijn van het dorp, aan een leefbare en zorgzame samenleving. Ook mantelzorgers vervullen een belangrijke functie. Zij hebben geen keuze als het gaat om het bieden van zorg, maar zij hebben des te meer steun nodig om het vol te houden. De gemeente zal moeten zorgen voor randvoorwaarden en instrumenten om deze vrijwilligers en mantelzorgers te ondersteunen.
Programma Financiën
Financiën
De gemeente moet orde op zaken stellen om de financiën weer gezond te krijgen. Dat zal een langdurig en moeizaam proces zijn. Alle plannen en voornemens zullen extra scherp beoordeeld moeten worden op financiële risico’s. De voorjaarsnota zal een eerste aanzet moeten geven tot de noodzakelijke sanering.
Toch zullen eventuele maatregelen nauwelijks ten koste mogen gaan van de koopkracht van de inwoners. En bij de verdeling van de lasten geldt: de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten.