De begroting van 2014 laat de problemen zien waar deze gemeente tegenaan gaat lopen.
Dilemma’s genoeg maar dit college draagt geen oplossingen aan. Hun oplossing voor 2014 is:
De OZB blijft gelijk, de afvalstoffenheffing gaat omlaag ( eindelijk, nadat wij en diverse andere partijen daar al jaren om vragen ) en zij maakt mooie sier met het feit dat zij een sluitende begroting hebben ( alsof dat het belangrijkste ter wereld is ) en er pas in 2015 zwaar bezuinigd hoeft te gaan worden.
Dat dit college ook niet weet hoe ze dit moeten oplossen geven ze zelf al aan door te stellen dat dit college geen kans ziet om de algemene reserve aan te vullen. ( blz 179)Zij laten dan ook met het grootste gemak de algemene reserve ver onder het minimum zakken.
In deze begroting komen we opmerkingen tegen als; we zien wel dat er een probleem gaat komen, o.a. op het gebied van de openbare verlichting, ICT, de wabo.
Dus het college ziet de problemen wel aankomen, maar met echte oplossingen komen ze niet.
Zij hebben niet de moed, visie en de kracht om er iets aan te doen.
Want dat is nodig om, zo net voor de verkiezingen bv de OZB te verhogen en echt te gaan bezuinigen.
Als er al oplossingen worden gegeven is het knippen en plakken, want wat moeten we denken van een oplossing voor de tekorten op het personeelsgebied bouwzaken van 344.000,= euro. De oplossing die dit college bedacht heeft is; overal budgetten vandaan halen, door reserves van andere posten in zetten. Zo wordt er ongeveer 150.000,= euro incidenteel geld bijeen gesprokkeld voor het oplossen van een structureel probleem. Dat er dan nog steeds een gat is van 194.000,= waarvan niet wordt vermeld hoe dat opgelost gaat worden is niet van toepassing blijkbaar want daarmee is in de ogen van dit college het probleem opgelost. Zij geven aan dat de rest moet wachten tot het jaar 2015 en dan kan iemand anders het oplossen. Hoe denkt het college dit structurele gat in 2014 op te vullen? En de komende jaren dan?
Oh ja en dat personeel wat even minder te doen heeft ( gespecialiseerd in bouwzaken ) zetten we dan in bij de vier grote decentralisaties zodat, als de economie weer aantrekt wij het personeel tenminste nog hebben! Is dit dan ook met de personeelsleden overlegd of zij dat wel willen, je kiest niet voor niets een specialisme toch…..? Bij ons belrondje naar ambtenaren merkten wij al dat als de ambtenaar die een bepaald werkveld besloeg niet aanwezig was andere ambtenaren wel van goede wil waren maar vaak het antwoord op onze vragen niet kon geven, want daar ging dan iemand anders over.
Volgens ons is er bij die vier decentralisaties behoorlijke specialistische kennis nodig. Kan het college garanderen dat de mensen die nu quasi overblijven op bouwzaken daar genoeg kijk op hebben om dat uit te voeren en daar ook enthousiast over zijn? Of krijgen we straks een aanvraag voor extra scholing? En als we dat personeel niet over hadden gehad, kunnen dan de vier decentralisaties niet naar behoren worden uitgevoerd? Daar hebben we het college vorig jaar niet over gehoord?
De odra is een verhaal apart;
Dezelfde odra waarvan de burgemeester op onze vragen antwoorde dat er genoeg expertise in huis was om de overgebleven taken uit te voeren. Nu blijkt dat niet zo te zijn, sterker nog zelfs in Liemers verband kunnen de taken niet naar behoren uitgevoerd worden. Dat constateert het college, maar draagt geen oplossingen aan,
Wat kost het ons extra om alle Wabo taken bij de odra onder te brengen en hoeveel ambtenaren houden we dan over? Dus college wat kost het om deze problemen structureel op te lossen. En waarom staan die niet in deze begroting?
Is het wellicht ook een idee om te kijken of we behalve een selectieve vacature stop wellicht ook eens moeten kijken naar de bedrijfskosten?
Dit college kijkt vaak naar 2015 i.p.v. naar 2014. en straalt daarmee een soort onmacht uit. We weten allemaal dat we moeten bezuinigen, maar dit college doet alsof er niets aan de hand is in 2014 en schuift de bezuinigingen voor zich uit, met de mededeling, dat moet het volgende college maar doen, want wij als zittend college weten namelijk niet hoe.
U begrijpt dat wij hopen dat dit college dan ook niet hetzelfde is na de verkiezingen want dan ziet het er voor de gemeente Duiven helemaal slecht uit.
Het niet nemen van beslissingen en het afschuiven van oplossingen op een volgend college daar is dit college heel goed in.
Woorden staan er genoeg in deze begroting, maar daden toch wat minder. Bij het lezen van de begroting waren wij erg onder de indruk van het programma jeugd.
Knap hoe dit college zoveel woorden kan gebruiken om uiteindelijk weinig concrete zaken uit te gaan voeren. Bij nieuwe activiteiten staan geen bedragen. Er wordt 12.500,= van het jeugdbeleid ingezet voor het implementatieplan welzijn nieuwe stijl en er schijnt 22.000,= euro te zijn voor een buurtsport coach. iets waar wij als raad nog geen keuzes over hebben kunnen maken aangezien dat voorstel pas in 2014 komt. zou het echt zo zijn dat dit programma alleen uit woorden bestaat?
Vorig jaar is er ongeveer 100.000,= euro voor de jeugd minder bezuinigd dankzij een amendement van GroenLinks, maar daar is gewoon niets van gebruikt. Dan kan dat geld wellicht in gezet gaan worden om in ieder geval home start 6-12 jaar weer op te starten. Wij denken dat deze relatief lichte en goedkope hulp ( het wordt tenslotte grotendeels uitgevoerd door vrijwilligers ) veel leed en zwaardere en duurdere hulpvragen kan voorkomen. De jeugdzorg komt bij de gemeenten te liggen en wij vinden home start een prima aanvulling hierin. Dat de andere Liemerse gemeenten andere keuzes maken is jammer maar zou ons eigenlijk niet moeten weerhouden om er wel iets mee te doen. Graag een reactie.
In 2013, 2014 en 2015 komt er extra budget naar de gemeente om maatregelen te nemen op het gebied van armoedebestrijding. In deze begroting kunnen we daar niets over vinden. Wij willen weten of het college die gelden gaat oormerken. En zijn er al plannen voor?
De enige minimaregeling die we nog hebben is de Gelrepas, Wij zitten nog steeds op de, door de wethouder toegezegde evaluatie te wachten . Voor die evaluatie zagen wij dat er een bureau ingehuurd is, kosten ruim 14.000,= euro (B&W besluit 22 oktober ), dat is wel inclusief reiskostenvergoeding, dat dan weer wel! Maar dan wel betaald uit het budget van de Gelrepas. Waarom kan de gemeente dat onderzoek niet zelf doen? Zo lastig kan dat toch niet zijn, je kan zo opvragen hoeveel mensen de pas hebben en welke activiteiten mensen hebben ondernomen, meer hoef je toch niet te weten of het een succes is??
Overigens heeft de VNG aangegeven dat gemeenten moeten anticiperen op de komende bezuinigingen op het sociale domein. Waar zit dat anticiperen in deze begroting dan?? Of is het niet uitvoering van bedachte plannen de bezuiniging en staan al die woorden er alleen maar ter opvulling van het blaadje. Zonder dat het als verkiezingspraatje gebruikt gaat worden zouden wij wel graag antwoorden willen hebben op wat er nu concreet gaat gebeuren.
De afspraken in het beleidstuk gebouwen, tarieven en subsidies zijn nog niet besproken met de raad, maar er wordt nu wel al 50.000,= bezuiniging ingeboekt. Op zich prima want dat is een opdracht van de raad, maar kan de wethouder uitleggen welke verenigingen die 50.000,= euro gaan opbrengen? Want wij weten allemaal dat er verenigingen zijn die goed beschermd zijn door een goed contract wat zo maar niet open gebroken kan worden. Moeten wij nu aannemen dat alleen de verenigingen die niet zo’n goed contract hebben de verhogingen op moeten brengen? Overigens was de opdracht van de raad 100.000,= euro, waar denkt de wethouder de andere 50.000,= vandaan te halen?
Wij lazen in de krant dat de wethouder ook nog van plan is via de subsidies de pijn van de prijsverhogingen te verzachten, maar dan haal je de bezuiniging niet, want dan geef je op het gebied van subsidies meer uit. Kan de wethouder uitleggen hoe dat werkt en waar haalt hij dat extra geld voor die subsidies vandaan? Wij hebben gehoord dat oa. 2 gymclubs, 2 zwemclub en de volksdansclub allen voor ouderen per 1 januari 2014 opgeheven gaat worden omdat de contributie niet meer op te brengen is. Daarmee komen de doelstellingen om ouderen meer in beweging te krijgen zeker niet uit. Wat denkt het college hieraan te gaan doen? Of moeten die mensen nu allemaal maar naar het Eilandplein om daar in de speeltuin hun beweging en sociale contacten te gaan halen?
Wat moeten wij met de mededeling om afspraken over sportpark Horsterpark, welke gebruikt wordt door DVV pas in 1ste kwartaal van 2014 aan de raad voor te leggen en niet nu bij de begroting. Men is daar al vanaf begin 2013 mee bezig. Gaat het zoveel geld kosten dat het niet in deze begroting past. En hoe zit het met de deelname van DVV aan de bezuinigingen in het kader van het GTS?
Wij gaan ervan uit dat voor al die maatregelen ingaan, er eerst uitgebreid met de raad over gesproken gaat worden en wij niet, met het instemmen van deze begroting ook instemmen met de manier waarop. De wethouder kan best zeggen dat dit uitvoering is, maar de raad heeft nog altijd het laatste woord en budgetrecht.
Om te voorkomen dat de wethouder nu gaat zeggen, we gaan hier in december over praten willen wij wel aangeven nu in deze vergadering al wel een duidelijkheid antwoord te willen over onze vragen.
Voor zaken die dit college zelf belangrijk vinden kunnen zij ineens wel van alles regelen.
Want het Horsterpark mag ineens wel commercieel geëxploiteerd worden, ook al hebben wij wethouder van Groningen horen zeggen toen de RGV ons Horsterpark over wilde nemen hij niet wilde dat het dan commercieel geëxploiteerd zou gaan worden. Of heeft hij dat niet gezegd, wij horen het graag van hem en vooral hoe hij de twee tegenovergestelde uitspraken verklaard over hetzelfde onderwerp.
In 2012 zijn de sportvelden geïnspecteerd en was alles in orde, maar nu blijkt ineens het sportveld van de hockeyclub behoorlijk gerenoveerd te moeten worden (wat is dat toch met hockeyclubs en de verkiezingen ?). Waarom is dat in 2012 niet gezien, kan toch niet zo zijn dat er binnen 1 jaar ineens een totale renovatie nodig is. De renovatie stond overigens nog lang niet gepland, hoe zit het dan met de garantietermijn?
Misschien heeft u het niet gemist, maar wij wel.
Het programma milieu stelt zoals gewoonlijk niets voor. Duurzaamheid is alleen een woord geworden en wordt weggezet als duur. Wij hebben wel wat met het milieu en duurzaamheid en vinden dat je daarin moet investeren. Die investeringen leveren behalve milieuwinst ook geld op.
We hebben al een keer een motie ingediend om het college opdracht te geven onderzoek te doen naar zonnepanelen op braakliggende gronden. Hoewel die motie het niet haalde is het college er toch mee aan de slag gegaan. Aardig, maar we horen er niets meer van.
Wij hebben wederom moties voorbereid om in duurzaamheid te investeren en hopen, ook als die niet aangenomen gaat worden dit college er wel mee aan de slag gaat, het kan geld opleveren en dat kunnen we in Duiven best wel gebruiken.
U weet dat wij ieder jaar bijna traditiegetrouw met moties en amendementen komen.
Ook dit jaar hebben we er een paar gemaakt en zullen we zo naar de griffier doorsturen zodat alle raadsleden en het college ze mee kunnen nemen in hun beraadslagingen.
Wij vinden dat deze begroting en één is die onmacht uitstraalt en waarin geen verantwoording genomen wordt voor de gigantische bezuinigingsopdrachten die eraan komen. Er is een mooi woord voor Struisvogelpolitiek, wat ons betreft zeker van toepassing op dit college.
Wij hopen dan ook dat de burger dit college geen meerderheid gaat geven bij de komende verkiezingen want dan vrezen wij dat Duiven in no time een artikel 12 gemeente is en dan heeft dit college echt bereikt wat zij wilden want dan willen de andere Liemerse gemeenten vast niet meer met ons samenwerken of fuseren. Want pas op;
De kans zit er dan in dat de Provincie ingrijpt en alle Liemerse gemeenten bijeen veegt en onder het mom dat die Liemerse gemeente gewoon één grote artikel 12 gemeente is tijdelijk, maar wel langdurig een leuke gekleurde jonge vrouwelijke burgemeester aan het roer zet.
Fractie GroenLinks, Duiven