Dit jaar steunt de gemeente initiatieven van inwoners om zelf een vuurwerkvrije zone in te stellen. De gemeente levert hiervoor posters, zoals op het plaatje. Vorig jaar deed GroenLinks in de gemeenteraad een oproep met deze strekking maar vond toen geen gehoor. Nu, een jaar later, voldoet de gemeente alsnog aan het verzoek. We zijn daar blij mee. Hopelijk zijn er buurten of straten die dit initiatief uitvoeren, maar ook al heeft niemand een poster opgehaald, het begin is er. We blijven, binnen de mogelijkheden, pleiten voor een vuurwerkvrije bebouwde kom.

Lees hieronder de tekst van het bericht op de infopagina van de Westervoort Post van medio december.

Vrijwillige vuurwerkvrije zones

Vuurwerk heeft effecten op de publieke gezondheid. Veel mensen en dieren ervaren overlast en stress van het afsteken van vuurwerk. Vuurwerk is ook schadelijk voor het milieu door de fijnstof die de lucht in gaat en zware metalen die in de bodem en water verdwijnen.
Wilt u het afsteken van vuurwerk in uw buurt verminderen? Spreek dan met uw buren af om in de eigen straat of buurt geen vuurwerk af te steken en een vrijwillige vuurwerkvrije zone in te stellen. De gemeente ondersteunt hierin door het beschikbaar stellen van posters. Door deze poster achter het raam te hangen is het voor iedereen zichtbaar dat de bewoners van die straat of buurt geen vuurwerk wil.
Zijn uw medebewoners in uw straat of buurt voor een vrijwillige vuurwerkvrije zone, dan kunt u bij receptiebalie van het gemeentehuis posters ophalen. Geef bij het ophalen van de posters uw naam, contactgegevens, het aantal deelnemers en de naam van straat/buurt op.
Buurtbewoners die de vrijwillige vuurwerkvrije zone ondersteunen zijn zelf verantwoordelijk voor het aanspreken van personen die
toch vuurwerk afsteken. Doe dat op een rustige en respectvolle manier. Omdat het geen verplichte vuurwerkvrije zone is, controleren en handhaven politie en gemeente hier niet.